ТЕОРІЯ СПІВВІДНОШЕННЯ ПОНЯТЬ «ТЕКСТ» І «ДАО», ТА ЇЇ ВПЛИВ НА РОЗВИТОК ДАВНЬОКИТАЙСЬКОГО ТЕКСТОЗНАВСТВА

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  Чжунґан Чжао

Анотація

У цій статті розглядається питання співвідношення понять «текст» і «Дао». Ці два поняття важливі в таких наукових галузях Стародавнього Китаю, як теорія літератури, філософія, текстознавство та інші, й співвідношення між ними по-різному інтерпретується в різні часи залежно від низки факторів. У першій частині статті розглядається інтерпретація понять «текст» і «Дао» в різних династіях. Спочатку в династії Чжоу (1045–221 рр. до н. е.) поняття «текст» позначає переплетення різнокольорових візерунків, з нього випливає наступна інтерпретація тексту як краса, яскравий колір. Тільки за часів династії Хань (206 р. до н. е. – 220 р. н. е.) під текстом стали розуміти завершений у письмовій формі мовленнєвий твір. «Дао» являє собою більш складне і розмите поняття, що включає у себе матеріальний, моральний, духовно-психологічний та інші компоненти. Інтерпретація поняття «Дао» залежить від ідеологічної позиції людини і політичного, культурного, морально-етичного ладу того чи іншого часу. Далі аналізуються основні тенденції розвитку співвідношення двох ключових понять. Співвідношення понять «текст» і «Дао» пройшло шлях від злиття до розбіжності і знову до злиття і рівноваги. Злиття двох понять в епоху до династії Цінь (221–206 рр. до н. е.) було тісно пов’язане з конфуціанством, а розбіжність цих понять у період Південних і Північних династій (420–589 рр.) зумовлена домінуванням парного стилю. Ці два поняття знову злилися разом у результаті прагнення вчених до рівноваги між змістом і формою. На основі проведеного аналізу узагальнені основні характеристики співвідношення понять «текст» і «Дао»: багатовимірність, рівновага, гармонійність і етикоцентризм. Остання частина статті присвячена аналізу впливу співвідношення понять «текст» і «Дао» на розвиток давньокитайського текстознавства, науки про онтологічні особливості тексту, що бере свій початок у часи династії Східної Хань (206–220 рр.). Дискусії про співвідношення понять «текст» і «Дао» до династії Цінь сприяють об’єднанню розрізнених теоретичних учень стосовно розуміння закономірностей тексту. Крім того, співвідношення цих двох понять впливає і на жанрове різноманіття і розширення проблематики тексту в різні періоди.

Як цитувати

Чжао, Ч. (2022). ТЕОРІЯ СПІВВІДНОШЕННЯ ПОНЯТЬ «ТЕКСТ» І «ДАО», ТА ЇЇ ВПЛИВ НА РОЗВИТОК ДАВНЬОКИТАЙСЬКОГО ТЕКСТОЗНАВСТВА. Китаєзнавчі дослідження, (4), 136-145. https://doi.org/10.51198/chinesest2021.04.136
Переглядів статті: 171 | Завантажень PDF: 112

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова

співвідношення, текст, Дао, конфуціанство, текстознавство, жанр

Посилання
程福宁。文章学基础。长沙: 湖南大学出版社, 1987。 326页。
葛晓音。唐宋散文。上海: 上海古籍出版社, 2011。159页。
李斌城。唐代文化。北京: 中国社会科学出版社, 2002。615页。
刘介民。中国比较诗学。广州: 广东高等教育出版社, 2004。439页。
任遂虎。文章学通论。北京: 清华大学出版社, 2011。376页。
王凯符。古代文章学概论。武汉: 武汉大学出版社, 1983。241页。
杨振道。文章学概论。武汉: 武汉大学出版社, 1984。391页。
张寿康。文章学导论。武汉: 湖北教育出版社, 1985。198页。
Конфуций. Лунь Юй (Беседы и суждения). Москва : «Восточная литература», 2001. 180 с.
Чжао Чжунган. Основные идеи китайского текстоведения и возможность их применения в лингвистическом изучении текста. Вестник ПВГУС. 2019. № 5. С. 170–174.