CONSTITUTIONAL MODEL OF CHINA’S ETHNONATIONAL POLICY

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  V. Yavir

Abstract

The constitutional model of ethnonational policy as a methodological tool of research is defined, as well as its elements, national features, subject-object relations. The constitutional model of China’s ethnonational policy, enshrined in the Constitution of the People’s Republic of China, has been studied – both its external and internal dimensions, which constitutes the main ethnopolitical and ethnonational challenges facing by the state nowadays. A category of foreign ethnonational policy is defined by distinguishing ethnonational policy into domestic and foreign ones. Although the Constitution of the PRC, like most modern states, does not directly define the model of ethnonational policy, it is constitutionalized by a number of constitutional principles that determine the principles of ethnonational policy of China. Based on the analysis of the text of the Constitution of the PRC, the constitutional model of the ethnonational policy is determined as a component of the constitutional order of the PRC. It is democratic and is characterized by such national features as: 1) the constitutional consolidation of the external dimension of ethnonational policy (foreign ethnonational policy) in the form of protection of the rights and interests of foreign Chinese; 2) a combination of political and ethnic approach to the nation (constitutionalization of the Chinese nation and the Chinese people), which results in their reproduction in the real model of ethnonational policy; 3) determination of the polyethnicity of the Chinese people as a constitutional principle and value, recognition of the contribution of other ethnicities to state formation; 4) protection of the minority ethnicities by ensuring their rights, development of ethnocultural identity and formation of ethnoterritorial autonomy in places of their compact residence; 5) consolidation of the political nation – the Chinese people by supporting the state relations of equality, unity, mutual assistance between all ethnic communities in China; 6) counteraction to destructive ethnopolitical phenomena and processes (discrimination, violation of rights on ethnic grounds, extreme manifestations of nationalism, disintegration); 7) reintegration of the mainland and island territory inhabited by the Chinese.

How to Cite

Yavir, V. (2021). CONSTITUTIONAL MODEL OF CHINA’S ETHNONATIONAL POLICY. Chinese Studies, (3), 141-152. https://doi.org/10.51198/chinesest2021.03.141
Article views: 133 | PDF Downloads: 111

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

constitutional order, ethnonational policy, ethnicity, polyethnicity, ethnoterritorial autonomy

References
Асланов С.А. Теоретико-методологічні засади державної етнонаціональної політики в Україні та деяких зарубіжних країнах: окремі політико-правові аспекти. Політологічний вісник. 2008. № 35. С. 256–263.
Вітман К.М. Етнонаціональна політика постсоціалістичних країн: моделі, особливості, проблеми : монографія. Київ : Логос, 2007. 336 с.
Горбатенко В.П. Теоретико-прикладні аспекти осягнення феномена «уявного конституціоналізму». Актуальні проблеми сучасного конституційного права України : збірник наукових праць. Київ : Вид-во «Юридична думка», 2014. С. 106–119.
Державна політика: аналіз та механізми її впровадження в Україні : навч. посіб. / за заг. ред. В. Ребкала, В. Тертички. Київ : Вид-во НАДУ, 2000. 232 с.
Добродумов П.О. Конституційна модель економічної системи України. Правовий вісник Української академії банківської справи. 2011. № 2 (5). С. 21–26.
Етнокультурна автономія як інститут забезпечення прав національних меншин: світовий досвід і Україна : наукова записка / І.О. Кресіна та ін. Київ : Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України, 2018. 120 с.
Кожирова С. Факторы китайской миграции. Analytic. 2010. № 6. Р. 27–35.
Конституція України. Відомості Верховної Ради України. 2019. № 38. Ст. 160.
Кресіна І.О., Лойко Л.І., Явір В.А. Концепція державної етнонаціональної політики України (Проект). Політичний менеджмент. 2010. № 2. С. 65–73.
Севрук В.Г. Основні підходи до визначення поняття «етнічності». URL: http://elar.naiau.kiev.ua/bitstream/123456789/8871/1/%D0%A1%D0%A2%D0%90%D0%9D%2C%20%D0%9F%D0%A0%D0%9E%D0%91%D0%9B%D0%95%D0%9C%D0%98_p140-142.pdf
Скрипнюк О.В. Конституційне право України. Київ : Ін Юре, 2010. 672 с.
Стрєльцова О. Конституціоналізація правової системи: поняття та сутнісні риси. Публiчне право. 2016. № 1 (21). С. 75–81.
Constitution of the People’s Republic of China (official English translation). National People’s Congress Observer. 2018.
Globalizing Chinese Migration / ed. by P. Nyíri, I. Saveliev. London : Routledge, 2020. 346 р.
Main Data of the Seventh National Population Census. National Bureau of Statistics of China. URL: http://www.stats.gov.cn/english/PressRelease/202105/t20210510_1817185.html