MODERNIZATION POTENTIAL OF CONFUCIANISM ON THE STAGE OF “POLICY OF REFORMS AND OPENNESS”: POSSIBILITIES AND REALITIES
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The author considers the causes of Confucianism updating in the modern times against the background of the historical evolution of Confucianism as a doctrine which influenced and continues influencing all the spheres of man’s life in China. It is shown in the article that the main value constituent of Confucianism is the establishment of significance of individual self-improvement for optimization of the society functioning. Such self-improvement is, first of all, achieved by means of the proper education. It is proved that the constitutive ideas of Confucian teaching and their value subject-matter have turned out to be in tune with the necessities of the modern society which has encountered the challenges of modernization and globalization. The author makes a conclusion that this fact made the Chinese government and then the scientists resort to the Confucian heritage at the end of the 20th century. This heritage was taken as a basis for the broad, radical and global policy of the Chinese state at present time, especially in its educational segment.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Chinese policy, the period of “reforms and openness”, Confucianism, Moism, moral and ethical categories, core values
Конфуций. Лунь-юй. Изречения. Москва: Эксмо, 2004.
Метельова Т. О. Світоглядно-антропологічні основи західноєвропейської філософії: від архаїки до модерну. Київ: Українська книга, 2003.
Сидихменов В. Я. Китай: Страницы прошлого. Издание 3-е, исправленное и дополненное. Москва: Главная редакция восточной литературы издательства “Наука”, 1987.
Синицын Е. П. Конфуцианство в эпоху Цинь // История и культура Китая (сборник памяти академика В. П. Васильева). Москва: Главная редакция восточной литературы издательства “Наука”, 1974.
Титаренко М. Л. История китайской философии, М. Л. Т итаренко. Москва: Прогресс, 1989.
Титаренко М. Л. Древнекитайский философ Мо Ди, его школа и учение. Москва: Главная редакция восточной литературы издательства “Наука”, 1985.
Федоренко Н. Т. Древние памятники китайской литературы. Москва: Наука, 1978.
Ни Вей Юнь. Социальные особенности повышения качества образования в КНР // Социальные технологии, актуальные проблемы теории и практики. Международный межвузовский сборник научных работ. Выпуск 29. Киев – Одесса – Запорожье, 2006.