STRUCTURAL-FUNCTIONAL COMPONENT AS A METHOD OF CLASSIFICATION OF EVALUATIVE PREDICATES IN MODERN CHINESE
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The article deals with the description of the features of the structural-functional component as a way of classifying evaluative predicates in the modern Chinese language. In order to fundamentally define the methods of classification of evaluative predicates in the modern Chinese language, such concepts as: “evaluation”, “evaluative predicate”, “linguistic picture of the world”, “structural-functional aspect” characterizes. A wide range of research by scientists devotes to highlighting the essence of the concept of “estimation”, “value”, “value picture of the world”, “language picture of the world”, which contributes to the description of the relevance of the research with regard to the subjective aspect. The study determines that the concept of assessment and its implementation in the modern Chinese language should be considered inseparable from the linguistic picture of the world of China, which is the result of the process of learning the surrounding reality by the Chinese people, and also serves as a reflection of the idea of the world based on the cultural and historical experience of the Chinese. A number of scientific works of domestic and foreign sinologists are dedicates to highlighting the features of evaluative predicates and methods of classifying evaluative predicates in the modern Chinese language are also analyzed. The author analyzes that the function of the evaluative predicate is performed by the most meaningful and informative part of the judgment, which contains the subject’s subjective assessment of the surrounding reality. The study determines the main principles, which are the basis for determining evaluative predicates. The author analyzes gradability as a basic property inherent in all evaluative predicates. The study determines methods of classification of evaluative predicates: 1) according to the method of expressing the subject’s subjective assessment of the surrounding reality; 2) by structural and functional characteristics. It considers that the structural and functional characteristics are determined by the type of evaluation that the evaluation predicate expresses in the sentence.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
evaluation, evaluative predicates, linguistic picture of the world, structuralfunctional aspect, Chinese language
Ковальчук Ю.Ю. Оцінні предикати як механізм реалізації оцінки у сучасній китайській мові. Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Серія «Філологія». Київ : Вид. Центр КНЛУ. 2022. Вип. 25. Час. 1. С. 70–78.
Коць Т. Оцінність як лінгвістична категорія: вербальна реалізація і стилістична диференціація. Вісник Київського національного університету ім. Тараса Шевченка. Літературознавство. Мовознавство. Фольклористика. 2021. Вип. 1. Час. 29. С. 18–20.
Краснобаєва-Чорна Ж.В. Кваліфікація цінності у лінгвістиці. Przegląd wschodnioeuropejski. 2019. X/1: 453–462.
Любимова Ю.С. Інтерсуб’єктивний вимір дослідження модальних маркерів у сучасній китайській мові. Китаєзнавчі дослідження. 2021. № 3. С. 179–190.
Мерзлюк Д.О. Функціонально-семантичні особливості стативних предикатів сучасної китайської мови. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія «Філологія». 2018. Вип. 32.Час. 2. С. 71– 75.
Приходько Г.І. Оцінка як об’єкт лінгвістики: когнітивно-комунікативний аспект дослідження. Науковий журнал Львівського державного університету безпеки життєдіяльності «Львівський філологічний часопис». 2017. № 2. С. 66–70.
Сліпецька В.Д. Взаємозв’язок понять емоційність, оцінка, експресивність – актуальна проблема лінгвістичної теорії емоцій. Studia Ukrainica Posnaniensia. 2016. № 4. C. 149–153.
Удовіченко Г.М., Горобей А.М. Категорії оцінки в лінгвістиці та філософії. Збірник наукових праць Запорізького національного університету «Нова філологія». 2021. № 82. С. 300–307.
Чаюк Т.А. Оцінка як засіб лінгвокультурологічної маркованості англомовного дискурсу ЗМІ. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Філологічні науки. 2019. Вип. 1. Час. 89. С. 135–139.
Шутак Л.Б. Особливості взаємодії категорії оцінки та квалітативності. Актуальні питання суспільних наук та історії медицини. Спільний українсько-румунський науковий журнал. 2017. № 3. Час. 15. С. 49–51.
Barker C. The dynamics of vagueness. Linguistics and Philosophy. 2002. Vol. 25. No. 1. P. 1–36.
Bierwisch M. The Semantics of gradation. Dimensional Adjectives: Grammatical Structure and Conceptual Interpretation / In M. Bierwisch, & E. Lang (Eds.). Springer-Verlag Berlin Heidelberg. 1989. P. 261.
Kennedy C. Vagueness and grammar: the semantics of relative and absolute gradable adjectives. Springer Science+Business Media B.V. 2007. URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s10988-006-9008-0 (дата звернення: 14.07.2023)
Li Ch. N., Thompson S.A. Mandarin Chinese: A Functional Reference Grammar. Berkley, CA : University of California Press. 1981. P. 719.
McNally, L., Stojanovic, I. Aesthetic Adjectives. Oxford : Oxford University Press. 2017. P. 17–37.
Stoyanovic I. Evaluative Predicates and Evaluative uses of Ordinary Predicates. Springer International Publishing AG. 2017. P. 138–150. URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-50953-2_11 (дата звернення: 15.07.2023).
Umbach, C. Evaluative predicates. Beyond Fun and Tasty. Leibniz-Zentrum Allgemeine Sprachwissenschaft. Berlin, Germany. Universität Köln. 2021. P. 30–31.
URL: www.carla-umbach.de/publications/Umbach2021_BeyondFunAndTasty.pdf (дата звернення: 20.07.2023).
王力. 中国语法理论.中华书局. 1955. 523页.
王蒙.海的梦.1980, available at: www.millionbook.com/xd/w/wangmeng/000/011.htm (дата звернення: 22.07.2023).
张爱玲, 代序1 我看苏青, available at: www.kanunu8.com/book3/8333/184449.html (дата звернення: 22.07.2023).