THE MOTIF OF NATIONAL IDENTITY IN ALAI’S PROSE WORKS (BASED ON THE NOVEL «BEES FLY AND SPIN»)

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  I. Khyzha

Abstract

The aim of this article is to explore in detail the topic of the national identity in the prose of a famous Chinese writer Alai. By analyzing his story «Bees fly and spin», we consider how the writer reproduces and explores aspects of the culture, traditions and the inner world of the characters in the context of national self-identification through the Buddhist motives. In Alai’s case, literary works act as catalysts for national self-awareness and contribute to the establishment of national identity among readers. Attention is focused on the interaction of Tibetan literature with socio-cultural environment as well. The article examines cases when literary works act as a tool of resistance or expression of Tibetan national and cultural identity in conditions of external pressure. The article also describes how religious, sociocultural and historical aspects influence the formation of national identity in Alay’s stories, expanding the understanding of the relationship between literature and national identity. With the help of descriptive, historical and political analysis, the internal conflict of the characters, the religious subtext of the work and the evolution of the national idea in the context of the development of the state and the transformation of the cultural image of Tibetans are decoded. This study also takes into account the interaction between the motif of national identity and the current literary trend aimed at the study and embodiment of the cultural characteristics of the nation. Through this analysis, the article expands our understanding of how literature can influence the formation and preservation of national identity in the modern world, both regionally and globally. We also put forward a new perspective on the relationship between literature and the formation of national identity in Alai’s work; the said perspective deepens understanding and tests new approaches to the analysis of national and cultural dynamics in the modern literary context.

How to Cite

Khyzha, I. (2024). THE MOTIF OF NATIONAL IDENTITY IN ALAI’S PROSE WORKS (BASED ON THE NOVEL «BEES FLY AND SPIN»). Chinese Studies, (1), 46-55. https://doi.org/10.51198/chinesest2024.01.46
Article views: 150 | PDF Downloads: 51

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Tibetan literature, Buddhism, cultural aspect, Alai, national identity, selfidentification

References
Ван Чжиань. Визволення та індивідуалізація в сучасній китайській літературі. Східна Європа: культура, суспільство, політика, 3, 200. С. 78–87.
Гундар-Гонгадзе І. Ідентичність як проблема: Статті та есеї. Київ : Дух і літера, 2017. C. 38–39.
Лі Д. Д. Феноменальна фігура історії: естетика та політика в XX столітті в Китаї. Берклі : Університет Каліфорнії, 2004. C. 211–213.
Магочій В. Українська ідентичність: філософсько-культурологічний вимір. Київ : Академічний світ, 2005. С. 74–75.
Поезія національного визволення в Тибеті. Вірші Міларепи (за перекладом Ярослава Литовченка) (2023). URL: https://ratnashri.org.ua/milarepa-songs/(дата звернення: 21.11.2023).
Огнєва О. Д. Стан сучасної художньої прози тибетців: автора, мова, адресат. Китаєзнавчі дослідження, (1–2), 2021. С. 97–109.
Римаренко Ю. Національна ідентичність. Мала енциклопедія етнодержавознавства. Київ : Ґенеза, 1996. 942 с.
Санг Тсеринг. Тибетська література і національна боротьба. Тибетський журнал, 36(4), 2011. С. 91–98.
Скачкова Д. О. Інтерпретація тибетського епосу про царя Гесара в сучасній китайській літературі (на матеріалі роману Алая «Цар Гесар») : дис. ... канд. філол. наук : 10.01.04. Київ, 2020. 256 с.
Тензін Гятсо. Літературний аспект національної боротьби в Тибеті. Сучасна тибетська література, 22(3), 2015. С. 45–56.
Цай Цзінь Тема визволення в китайській сучасній прозі. Китайська література та культура, 1, 2008. С. 45–60.
Чжан Л. Протилежності, культурний нігілізм та опозиційна політика: сучасна експериментальна проза в Китаї. КНР: Журнал азійських студій, 25(4), 1996. C. 689–708.
Chow Rey. The Age of the World Target: Self-Referentiality in War, Theory, and Comparative Work. Durham, NC: Duke University Press, 2007. Р. 335.
2021 Country Reports on Human Rights Practices: China (Includes Hong Kong, Macau, and Tibet) (by U.S. Department of States) URL: https://www.state.gov/reports/2021-country-reports-on-human-rights-practices/china/ (accessed in 21 October 2023).
David Leiwei Imagining the Nation: Asian American Literature and Cultural Consent. Stanford, CA: Stanford University Press, 2004. Р. 43–44.
Hillman B. Studying Tibetan Identity. The Sage Handbook of Contemporary China. London: Sage Publications, 2018. Р. 713–731.
Kang Liu Reading Chinese Transnationalisms: Society, Literature, Film. Hong Kong: Hong Kong University Press, 2004. Р. 345.
Kehoe T. I am Tibetan? An exploration of online identity constructions among Tibetans in China. Asian Ethnicity, 2015. Р. 314–333.
Lydia H. Translingual Practice: Literature, National Culture, and Translated Modernity–China, 1900–1937. Stanford, CA: Stanford University Press, 1992. Р. 480.
Mayer F. Buddhism and psychedelic drugs. New Orlean: Shambala Press, 2023. Р. 234.
Paul Hattaway. Operation China: Introducing All the People of China. William Carey Library Pub, 2003. Р. 220.
Tashi Dendrub The Struggle for Modern Tibet: The Autobiography of Tashi Tsering. Tibetan Journal, 29, 2008. Р. 65.