ARTISTIC REPRESENTATION OF FEMALE IDENTITY IN THE CHINESE POST-FEMINIST NOVEL
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The article analyzes the post-feminist concept of gender identity in the modern Chinese women’s novel and defines ways of its artistic expression. The research material is Wei Hui’s novel “Shanghai Baby” (1999). This work is a Chinese version of the genre Chick lit, which depicts the life of a modern emancipated woman in a metropolis. The gender identity of the heroine Coco is fluid, changeable, and multifaceted. The article considers the following components of gender identity: sexual, gender role, mental, and socio-cultural. It is determined that Coco is aware of herself as a woman, her appearance and behavior reflect the stereotypes created by glossy magazines and advertising. The authors pay considerable attention to the analysis of bodily practices (unbridled behavior, love relationships), which define the “essence of femininity” in the novel. The sexual behavior of the heroine became the subject of harsh criticism in China and the object of interest in the West. The article considers such behavior as an important component of love (not only heterosexual) relationships and a woman’s self-determination. In the structure of the heroine’s gender identity, the choice of gender-role behavior is important. In her novel, Wei Hui offers a large list of non-trivial gender roles, which are the result of filling the traditional form with feminocentric content. The paper analyzes traditional roles reinterpretation mechanisms, the carnivalization of these roles, and embodiment by the heroine. The sociocultural component of Coco’s identity reveals the masculine-feminine and East-West binarism of her consciousness. The article analyzes the heroine’s motivation for creativity as a result of the expression of masculine (desire for success) and feminine (introspection, search for the meaning of life) character traits. Instead, in the creative process, she reveals a feminine way of artistic thinking associated with the sublimation of motherhood (novel = child), autobiography, superimposition of the text on one’s own life, duality (author = heroine), and also uses the feminine techniques of «writing through the body». The article examines the influence of Western and Eastern (Chinese) cultures on the formation of Сoсo’s female identity. The dominant Chinese cultural component is an echo of tradition that limits the heroine’s selfexpression, while the Western component is simulative, but offers the heroine a sense of personal freedom.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Chinese literature, Wei Hui, gender identity, Сhick-lit, postfeminism
Боровцова М.С. Ґендерна ідентичність особистості: теоретичний аналіз. Вісник Одеського національного університету. Психологія. 2011. Т. 16, Вип. 17. С. 19–29.
Вулф В. Власний простір. Київ: Альтернативи, 1999.
Гапон Н.П. Ґендер у гуманітарному дискурсі: філософсько-психологічний аналіз. Львів : Літопис, 2002.
Зборовська Н.В. Психоаналіз і літературознавство : навчальний посібник. Київ : Академвидав, 2003.
Карпенко К.І. Жіноча ідентичність у контексті ставлення до тілесності. Мистецтво лікування. 2013. № 5. С. 59–63.
Клюйкова-Цобенко В.О. Дослідження ґендерної самоідентифікації на основі образів слов’янської міфології. Проблеми загальної та педагогічної психології. 2010. Т. ХІІ, ч. 3. С. 200–207.
Морозова-Ларіна О. Соціокультурні детермінанти формування ґендерної ідентичності. Наукові записки Ніжинського державного університету. Серія «Психолого-педагогічні науки». 2011. № 3. С. 55–59.
Словник ґендерних термінів / Укладач З.В. Шевченко. Черкаси : вид. «Чабаненко Ю.», 2016.
Циганкова З.М. Мовні особливості романів жанру «Чикліт». Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія «Філологія». 2017. № 27. T.2. С. 134–145.
Шаф О.В. Ґендерне літературознавство в Україні: теоретико-методологічні зауваги. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія «Філологія». Одеса, 2018. Вип. 37. Т. 1. С.83–86.
Шаф О.В. Ґендерно-психологічні аспекти української лірики ХХ століття. Київ : ВЦ «Просвіта». 2019.
Baudrillard J. Consumer Society: Myths and Structures. SAGE Publications, Limited, 2017.
Butler J. Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. N.-Y. : Routledge, 1990.
Chen E. Y.-I. Shanghai Baby as a Chinese Chick-Lit: Female Empowerment and Neoliberal Consumerist Agency. Asian Journal of Women’s Studies. 2009. Vol. 15 Issue 1. P. 54–93.
Cosslett T. Matrilineal narratives revisited. Feminism and Autobiography: Texts, Theories, Methods. London and New York : Routledge, Taylor & Francis Group. 2001. P. 141–153.
Ferriss S. Chick-lit: the New Woman’s Fiction. N. Y.-L. : Routledge, 2006.
Gill R. Postfeminist media culture: elements of a sensibility. European Journal of Cultural Studies. 2017, Vol. 20 (6). P. 606–626.
Goffman E. Gender displey. Studies in the Anthropology of Visual Communication. 1976. № 3. P. 69–77.
Koetse M. Shanghai Baby: Beyond China. A Chinese novel banished to the West. University of Amsterdam. 2012.
Liu В., Baer В.J. Packaging a Chinese “Beauty Writer”: Re-reading Shanghai Baby in a Web Context. Meta Journal des traducteurs. 2017. Vol. 62 No. 2. P. 415–434.
Redmond R. The Femme Fatale in “Postfeminist” Hard-Boiled Detective Fiction: Redundant or Re-inventing Herself? Massay University. 2014. URL: https://mro.massey.ac.nz/server/api/core/bitstreams/e557944e-6d69-483e-ad70-28ca729f1468/content (date of access: 22.07.2024).
Song J. Urban Educated Women as Marginalized Mainstream in China: Wei Hui’s Shanghai Baby and Mian Mian’s Candy. A Journal of Women Studies. 2016. Vol. 37, № 2. P. 109–137.
Stoller R. Sex and Gender: On the Development of Masculinity and Femininity. N. Y.: Science House. 1968.
Shen Sh. A Fine Line in Shanghai (letter to the editor). The New York Times. 2000. URL: https://www.nytimes.com/2000/05/18/opinion/l-a-fine-line-inshanghai-307181.html (date of access: 22.07.2024).
Weber I. Shanghai Baby: Negotiating Youth Self-Identity in Urban China. Social Identities. 2002. Vol. 8(2). P. 347–368.
Winch A. Brand Intimacy, Female Friendship and Digital Surveillance Networks. New Formations. 2015. Vol.84. P. 228–245.
陈晓明。 中国当代文学主潮。 北京:北京大学出版社,2009。598页。
桂思琪。 爱欲与身体。 北方文学。 2018。第15期。页33。
贺桂梅。 90年代的“女性文学”与女作家出版物。 北京语言大学新闻网。
2008-11-05. URL: https://news.blcu.edu.cn/info/1024/10320.htm (date of access: 22.07.2024).
李珂。 欲望、种族和双标:《上海宝贝》中的后殖民主义幽灵与性别政治。乌有之乡网刊。2024-03-26. URL: https://www.wyzxwk.com/Article/shushe/2024/03/489182.html (date of access: 22.07.2024).
廖静。 后现代语境下的身体写作 ––以卫慧《上海宝贝》为例。安徽广播电视大学学报。 2018。第3期。页 113-116。
石少华。 论“美女作家”的个人化写作––以卫慧的《上海宝贝》为例。 文艺生活(文海艺苑)。 2018。第 5期。页 11。
孙挂荣。 消费时代的中国女性主义。北京:中国社会科学出版社。2010。
304页。
卫慧。上海宝贝。 努努书坊。2012-03-12. URL: https://www.kanunu8.com/book3/7000/ (date of access: 22.07.2024).
袁捷。 多元喧嚣的全球化上海滩––论《上海宝贝》的时代感.。文艺生活(文海艺苑)。 2015。第 9期。页 23。