REPRESENTATION OF THE CONCEPT “HALLUCINATORY REALISM” IN MO YAN’S NOVELS

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  D. Drozdovskyi

Abstract

In this paper, the author outlines the concept of “hallucinogenic realism”, which defines the narrative basis of Mo Yan’s (莫言) fiction. The typological features of hallucinogenic realism are outlined in the novels “Red Sorghum” (红高粱家族) and “Life and Death are Wearing Me Out” (生死疲劳). The realistic features of Mo Yan’s fiction are highlighted, comparing them to the features of realism. Emphasis is put on hyperbole, the interaction with the audience due to the visual and tactile images presented in the novels. The principles of text design are outlined and the list of poetic expressions that influence the breaking of the readers’ horizon of expectations (e.g. synesthesia images) are discussed. The spectrum of problems and themes in Mo Yan’s novel “Red Sorghum” is characterized. The examples given exploit the enhanced visual nature of Mo Yan’s fiction and its cinematographic orientation. The concept “hallucinatory realism” (A. Pecharskyi) has been proposed in literary criticism to denote the poetic specificity of Mo Yan’s fiction. However, it is not found to be an accurate and adequate translation of the original term and that the more accurate Ukrainian equivalent to the translation of the Nobel definition is the concept of “hallucinogenic realism”. At the same time, the term offered is not used in general literary theory, and its use is considered to confuse the existing terminology. Developing the discussion of the term to define the specifics of realism in Mo Yan’s novels, the concept “parabolic realism” has been proposed. It is emphasized that this concept reveals the specifics of the intentions of the narrators in Mo Yan’s fiction. On analysis it is shown that in the novel “Red Sorghum” the narrator compares the concrete facts with the general conclusions and visions, revealing the historical dynamics of changes in civilization as a parabolic process characterized by determinism, cycles of periods, recurring situations, etc. revealing the poetic specificity of metaphors in Mo Yan’s novels.

How to Cite

Drozdovskyi, D. (2021). REPRESENTATION OF THE CONCEPT “HALLUCINATORY REALISM” IN MO YAN’S NOVELS. Chinese Studies, (2), 124-135. https://doi.org/10.51198/chinesest2021.02.102
Article views: 412 | PDF Downloads: 93

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Mo Yan, hallucinogenic realism, modern Chinese literature, discourse of war, hyperbole

References
Ізер В. Процес читання: феноменологічне наближення. Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. Слово, Знак, Дискурс ; за ред. М. Зубрицької. Львів : Літопис, 1996. С. 263–276.
Дроздовський Д. У пошуках реальності: моделі історичної реконструкції в прозі Світлани Алексієвич та Миколи Жулинського. Українська літературна газета. 13.12.2019. URL: https://litgazeta.com.ua/articles/дмитро-дроздовський-у-пошуках-реальн/
Дроздовський Д.І. Дискурс реалізмів у сучасній британській теорії літератури. Закарпатські філологічні студії. 2020. Випуск 13. Том 3. С. 215–220. URL: https://doi.org/10.32782/tps2663-4880/2020.13-3.39
Дроздовський Д.І. Дискурс реалізмів як маркер постпостмодерності: британська теоретична рецепція реалістичного письма в парадигмі постпостмодерністського роману. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Філологія. 2020. № 1. Ч. 4. С. 96–102. URL: https://doi.org/10.32838/2663-6069/2020.1-4/18
Кірносова Н.А. Лінгвокраїнознавство Китаю : навч. посіб. для студентів першого курсу філологічного факультету. Київ : КНУ імені Тараса Шевченка, 2009. 160 с.
Криворучко С. Тілесність у романі Мо Яня «Великі груди, широкі сідниці». Сучасні літературознавчі студії. 2019. Випуск 16. С. 101–105.
Lindner B. «Hallucinatory Realism: Peter Weiss' Aesthetics of Resistance, Notebooks, and the Death Zones of Art». New German Critique. Duke University Press. Duke University Press. 1983. (30). P. 127–156.
Мо Янь. Геній / з кит. пер. Є. Красикова. Всесвіт. 2010. Спеціальний випуск журналу. Альманах китайської літератури. С. 170–176.
Мо Янь. Стражденні перевтілення Сімень Нао: фрагменти з роману /з кит. пер. І. Дзюб ; вступне слово від перекладача І. Дзюба. Всесвіт. 2013. № 5–6. С. 56–97.
Мо Янь. Червоний ґаолян / з кит. пер. Н. Кірносова. Харків : Фоліо, 2010. 638 с.
Павлюк І. Сучасний китайський письменник Мо Янь та Україна. Особистий досвід співтворчості. Китайська цивілізація: традиції та сучасність : матеріали XIV міжнародної наукової конференції, 5 листопада 2020 р. Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2020. С. 476–479.
Печарський А. Іван Франко – Мо Янь (莫言): екзистенційні пошуки літературного діалогу. Українське літературознавство. 2014. Вип. 73. С. 103–110.
Press J. «My Little Phony». The Village Voice. 2003. Nov 4. URL: https://www.villagevoice.com/2003/11/04/my-little-phony/
Russel C., Margulies I. (ed.). Ecstatic Ehnography: Maya Deren and the Filming of Possession Rituals. Rites of Realism: Essays on Corporeal Cinema. Duke University Press, 2003.
Селігей В. Образна система роману «Червоний ґаолян»: життя та смерть у містичному світі ґаолянового краю. Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. Філологічні науки (літературознавство). 2015. Жовтень. № 2 (16). С. 255–260.
Sun A. The Diseased Language of Mo Yan. 2012. URL: https://kenyonreview.org/kr-online-issue/2012-fall/selections/anna-sun-656342/ (accessed 11 January 2021).
Токарчук О. Чутливий наратор (Нобелівська лекція) / пер. з пол. Н. Сидяченко. Всесвіт. 2020. № 1–2. С. 183−194.
The Routledge Companion to Twenty-First Century Literary Fiction; edited by D. O’Gorman and R. Eaglestone. London ; New York : Routledge, 2018. 474 p.
Xie J. Mo Yan Thought: Six Critiques of Hallucinatory Realism (Literary and Cultural Theory). Frankfurt am Main : Peter Lang GmbH, 2017. 288 p.