MANDALA IN THE ART WORKS OF YAROSLAVA SHEKERA: SYNTHESIS OF ARCHETYPES

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  O. Smolnytska

Abstract

The article studies an archetypal symbol or archetype of the mandala on the example of the Ukrainian Sinologue’s Yaroslava Shekera (1982–2019) art works. The very fruitful and diverse activity of the sinologist is analyzed; due to the synthetic nature of the artist's work, her verbal and non-verbal works are studied. The key attention is focused on the knitted mandalas presented by this sinologist (the photos from her archive, in 2018, were transferred to the author of the study). The mandala in Ya. Shekera's artistic heritage is comprehensively analyzed for the first time. The achievements of comparative, mythological, symbolic, Jungian analysis are used. The pictorial samples of the sinologist are taken into account mainly. Attention is drawn to the coloratives, which are an example of both Chinese and Ukrainian symbols. An attempt is made to analyze the interaction of Ukrainian and Chinese motives, to single out elements of the West and the East – according to the analysis that Carl Gustav Jung applied to the mandalas. It was found that the example of the Ukrainian sinologist is not easy to do because of the harmony and diversity of her worldview, as well as Ya. Shekera’s biography. In Ya. Shekera's art works the leading symbols are singled out: cross, star, flower, square, rhombus, circle. The intertwining of Chinese and unconscious Christian (as well as local Ukrainian ones) symbols has been clarified. In particular, this is evident in the example of the shape of the star of Bethlehem. The colors indicate either subtle transitions or contrasts. An excursion into Chinese symbolic based on the works of Ya. Shekera is given, as symbols common to several cultures may have a different meaning. Unconscious imitation in the form of the mandala like a shaman's drum and a Dreamcatcher through archaic motifs and traditions of shamanic cults has also been observed. Unexpectedly, the example of solar symbolism revealed similarities with Slavic, Baltic and other symbols due to the archetypal nature of the sign. A similar trend is observed in the example of the cross as an archetypal symbol. In the art works of Ya. Shekera, the cross is often the basis of the mandala. Lunar symbolism is analyzed according to the imagery of the Chinese mythology. The powerful national unconscious as a factor and driving force of the sinologist's creativity is revealed.

How to Cite

Smolnytska, O. (2021). MANDALA IN THE ART WORKS OF YAROSLAVA SHEKERA: SYNTHESIS OF ARCHETYPES. Chinese Studies, (1), 242-260. https://doi.org/10.51198/chinesest2021.01.242
Article views: 65 | PDF Downloads: 48

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

mandala, archetype, symbol, myth, sacral, archetypical bottom

References
Астаф’єв О. Міражний простір модернізму. Поети «Нью-Йоркської групи». Антологія / Упоряд. текстів О.Г. Астаф’єва, А.О. Дністрового; Передм. О.Г. Астаф’єва. Харків : Веста : Вид-во «Ранок», 2009. С. 34–36.
Басилов В. Шаманство. Энциклопедия для детей [Т.6.] Религии мира. Ч. 1. Традиционные верования. Религии Ирана. Иудаизм. Религии Индии. Религии Китая и Японии / ред. коллегия: М. Аксёнова, Д. Володихин, Т. Каширина и др. 4-е изд., испр. Москва : Мир энциклопедий Аванта+, Астрель, 2008. С. 34, 41, 43–45, 47, 50.
Бидерманн Г. Энциклопедия символов / Пер. с нем. Москва : Республика, 1996. 336 с.
Данилова Т. В., Гоян І. М. Декілька слів про Юнга, Самість і мандалу. Humanitarian Studios: Pedagogics, Psychology, Psychology. Vol. 11(1) 2020. С. 71–76, available at: URL : https://www.researchgate.net/profile/Tatiana_Danilova2/publication/346362418_Some_words_on_Jung_self_and_mandala/links/5fc4c0e3a6fdcc6cc684ffd7/Some-words-on-Jung-self-and-mandala.pdf (accessed 09.02.2021).
Зборовська Н.В. Психоаналіз і літературознавство : посібник. Київ : Академвидав, 2003. 390 с. (Альма-матер).
Інтерв’ю з перекладачем: 29. Ярослава Шекера. WhyTranslator. Literature and Translation. In English, Ukrainian, and Swedish. Available at: URL: http://levhrytsyuk.blogspot.com/2010/11/29.html (accessed 02.08.2019). Каширина Т., Широкова М. Архетипы. Энциклопедия для детей. Т. 18.
Человек. Ч. 2. Архитектура души. Психология личности. Мир взаимоотношений. Психотерапия / Ред. коллегия: М. Аксёнова, Л. Петрановская, Т. Каширина и др. Москва : Аванта+, 2005. С. 218–219.
Смольницька О.О. Китайська тематика у Миколи Ґумільова і Марії Візі: переклади лірики у неокласичних традиціях. Китайська цивілізація: традиції та сучасність : матеріали XIV міжнародної наукової конференції, 5 листопада 2020 р. Київ : Вид. дім «Гельветика», 2020. С. 107–111.
Смольницька О.О. Китайські мотиви у поезії та образотворчій діяльності Віри Вовк і Ярослави Шекери: архетипне дно та символи. Китайська цивілізація: традиції та сучасність : матеріали XIV міжнародної наукової конференції, 5 листопада 2020 р. Київ : Вид. дім «Гельветика», 2020. С. 111–116.
Смольницька О. «І вітряного краю / Я буду дивний цар». Наш український дім. Науково-популярний часопис для вчителів України та діаспори. Ніжин-2020. № 1. С. 126.
Смольницька О. Китайська класична поезія у перекладах Ярослави Шекери. Наш український дім. Науково-популярний часопис для вчителів України та діаспори. Ніжин-2020. №1. С. 131–134, 135–137.
Смольницька О.О. Відгомони класичної китайської поезії та філософії чань-буддизму у ліриці української китаїстки Ярослави Шекери. III-IV Конгрес сходознавців (до 150-ї річниці від дня народження Агатангела Кримського): Збірник матеріалів м. Київ, 23–24 грудня 2020 р. Київ : Таврійський національний університет імені В.І. Вернадського, 2020. Ч. 2. С. 169–173.
Смольницька О.О. Відгомони класичної китайської поезії та філософії чань-буддизму у ліриці української китаїстки Ярослави Шекери: суголосність із перекладами. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Кримськотатарська філологія: мова та література. Тюркологія та сходознавство. 2020. Т. 31(70). №1-2. [У друці].
Смольницька О.О. Кольоративна символіка у феєрії Моріса Метерлінка «Синій птах»: проблема адекватного перекладу назви (на матеріалі романських і германських мов). Одеський лінгвістичний вісник : науково-практичний журнал. Вип. 9. Т. 3. Одеса : Національний університет «Одеська юридична академія», 2017. С. 112–116.
Смольницька О. Мандала як багатозначний архетип у поетичній збірці Віри Вовк «Мандаля». Південний архів. Філологічні науки. Херсон, 2017. №69. С. 142–145.
Смольницька О. Ярослава Шекера: китайська поезія на український лад. Available at: URL : https://www.facebook.com/mavkasnail/posts/2258245421110001?__tn__=-UCH-R (14.12.2018).
Смольницька О. Феномен літератури на класичних засадах: приклад «пораненого цілительства». Сучасна гуманітаристика : збірник матеріалів XІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, 18 жовтня 2019 р. Переяслав-Хмельницький (Київ. обл.), 2019. Вип. 13. С. 89–95.
Смольницька О. Ярослава Шекера: журавлі безсмертя. Available at: URL : https://www.facebook.com/mavkasnail/posts/2477760542491820?__xts__[0]=68.ARCUxdqWbFiaAmiD8wPM_jwngaEFq513MCZs912GjFg2OrEQsK6wvHG0R33uCvmfac9k5c38fXmNxurS4SmJgnVdUu7TNL2FK3ZhoZqkZ38hLJEnbp8vQJMPfWrweEk7qpUoGvRJPs1H4LOaHxwvlSxCSookOw95b5Kx4xn-Q0J2O3y7a1h1EfH6oeedeIt3EujyKhExEV4pt4k2onyyPP_griCD5k3_SJpoQ7tuMcORIs1W1UCiCRHkM7-oV150ySMkPPvGF_XA9pZv0zJ5vGOKtFrGAHZwXnjQfUrZ5xjMNT7ZgNQSWlMBVIgXqVoN_CWKiAgxdTzGL3FDqoGORFDdAUAZ_CjokcawIu8XoLF6qG1qcC948inZ0WslZx5RR1HgeRJqyg_N4ldYMZSep2adYwCjwz2LxdqeSCmRR_ArkXE&__tn__=C-R (29.10.2019).
Топоров В.Н. Квадрат. Мифы народов мира: энциклопедия в 2 т. Т. 1. А-К. Там само. С. 631.
Топоров В.Н. Крест. Там само. Т. 2. К-Я. Миїв : Сов. энциклопедия, 1992. С. 12–14.
Фалько Н.М., Гармаш Д.І., Браславська Л.В. Мандала як засіб арт-терапії. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». 2017. Вип. 2. Т. 3. Available at: URL: http://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/6763/1/tmpB93D.pdf (accessed 09.02.2021).
Філософська лірика середньовічного Китаю. Лекція кандидатки філологічних наук Ярослави Шекери у Київському літературно-меморіальному музеї Максима Рильського, 6 грудня 2018 року. Музей Максима Рильського. Available at: URL : https://www.youtube.com/watch?v=TsxDmUFMFgo&t=6s&ab_channel=МузейМаксимаРильського (29.05.2020).
Хрестоматія китайської літератури (ІІІ–VI ст.) / упорядник Я.В. Шекера. Київ : Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2010. 194 с.
Шекера Я. А небо журавками вишите: Поезії / Худож. оформ. авт. Київ : Задруга, 2000. 48 с.: іл.
Шекера Я.В. Китайська література VII–XIIІ століть : навч. посіб. Київ : Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2013. 351 с.
Шекера Я.В. Луна как архетип китайской культуры (на примере древней и раннесредневековой китайской поэзии). Четвертые Торчиновские чтения. Религиоведение и востоковедение. Философия, религия и культура стран Востока: Материалы научной конференции. С.-Петербург, 7-10 февраля 2007 г.
Сост. и отв. ред. С. В. Пахомов. Санкт-Петербург : Изд-во С.-Петерб. унта, 2007. С. 506–514. Познание запредельного. Современное востоковедение и духовные традиции Востока. Available at: URL : https://www.torchinov.com/торчиновские-чтения/четвертые-торчиновские-чтения/шекера-я-в-луна-как-архетип-китайской-культуры/ (accessed: 20.12.2020).
Шекера Ярослава Василівна. Матеріал з Вікіпедії – вільної енциклопедії. Available at: URL : https://uk.wikipedia.org/wiki/Шекера_Ярослава_Василівна (accessed: 25.01.2021).
Энциклопедия символов / сост. В.М. Рошаль. Москва : ACT; Санкт-Петербург : Сова, 2008. 1007, [1] с.: ил.
Энциклопедия. Символы, знаки, эмблемы / Авт.-сост. В. Андреева и др. Москва : ООО «Издательство Астрель»: ООО «Издательство АСТ», 2004. 556, [4] с., [32] л. ил. (“AD MARGINEM”).
Юнґ К. Ґ. Архетипи і колективне несвідоме. Переклала з німецької Катерина Котюк; науковий редактор українського видання Олег Фешовець. Львів : Видавництво «Астролябія», 2013. 588 с.