ДАВНЬОКИТАЙСЬКЕ ТА ДАВНЬОГРЕЦЬКЕ СПРИЙНЯТТЯ ТЕМПОРАЛЬНОСТІ: КОМПАРАТИВІСТСЬКИЙ АСПЕКТ ТА ЗВ’ЯЗОК ІЗ СУЧАСНІСТЮ

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  О. О. Гончарова

Анотація

Стаття присвячена проблемі інтерпретації сутності темпоральних потоків у давньокитайській та давньогрецькій філософських традиціях. Наголошується, що відчуття плину часу є наріжним каменем формування будь-якої цивілізаційної системи, адже саме воно запроваджує продукування ретроспективних та перспективних образів, на яких ґрунтується будь-яка пролонгована діяльність. Стан людської свідомості вбачається ключовим у питанні інтерпретації часового транзиту між модусами минулого, теперішнього та майбутнього, а давньокитайська та давньогрецька традиції пропонують два діаметрально різні підходи до визначення цього стану. Мета нашого дослідження – порівняти темпоральні інтерпретації в цивілізаційних системах Давнього Китаю та Давньої Греції та визначити, які елементи з них присутні у сучасних темпоральних орієнтаціях в глобальному світі і можуть слугувати орієнтирами для їхнього вдосконалення. У цьому ж ми вбачаємо і актуальність нашого дослідження, його співзвучність з викликами сьогодення. В ході нашого дослідження ми прийшли до висновку, що давньокитайська традиція робить акцент на інтуїтивному сприйнятті часових потоків, причому ця інтуїція спирається на циклічні закономірності трансформацій природних процесів, в основі яких лежать циркуляції енергій ян та інь. Завданням людини, є максимальне очищення свідомості від егоцентризму – від намагання зайняти центральне місце в системі світоустрою. Давньогрецька ж традиція поступово висуває на передній план для трактування темпоральності феномен саме людської свідомості і широкий спектр логічних інтерпретацій тих подій, що розгортаються в часі. Темпоральне тлумачення стає можливим і прогностичним саме тому, що людська свідомість обирає певний часовий наратив, сюжет, логос розгортання подій і тлумачить час, виходячи із даної позиції. Два способи орієнтування у темпоральних потоках, винайдені у Давньому Китаї та Давній Греції, і сьогодні можуть стати важливими орієнтирами для сучасної людини, яка стикається з новими темпоральними викликами. Зокрема, ці два підходи дозволяють на різний манер здійснювати стортинг інформації, який, у свою чергу, безпосередньо впливає на впорядкованість темпорального потоку у людській свідомості в епоху карколомних технологічних змін.

Як цитувати

Гончарова, О. О. (2022). ДАВНЬОКИТАЙСЬКЕ ТА ДАВНЬОГРЕЦЬКЕ СПРИЙНЯТТЯ ТЕМПОРАЛЬНОСТІ: КОМПАРАТИВІСТСЬКИЙ АСПЕКТ ТА ЗВ’ЯЗОК ІЗ СУЧАСНІСТЮ. Китаєзнавчі дослідження, (4), 37-49. https://doi.org/10.51198/chinesest2022.04.037
Переглядів статті: 105 | Завантажень PDF: 69

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова

темпоральність, минуле, теперішнє, майбутнє, Давній Китай, Давня Греція, свідомість, циклічність, інтуїція, логіка

Посилання
Волкова П. Китай 1. История искусств. Лекция для Высших курсов сценаристов и режиссёров. URL: https://www.youtube.com/watch?v=rhe4SNtlMTs (дата звернення: 11.11.2022).
Волкова П. Китай 2. История искусств. Лекция для Высших курсов сценаристов и режиссёров. URL: https://www.youtube.com/watch?v=Q2NHtptg2gE (дата звернення: 21.11.2022).
Волкова П. Китай 3. История искусств. Лекция для Высших курсов сценаристов и режиссёров. URL: https://www.youtube.com/watch?v=6kNN9oH1wHM (дата звернення: 23.11.2022).
Волкова П. Китай 4. История искусств. Лекция для Высших курсов сценаристов и режиссёров. URL: https://www.youtube.com/watch?v=3Xsf03Mdc7s (дата зверненя: 23.11.2022).
Еремеев В. Е. Время в китайской арифмосемиотике. Музыка и категория времени: сб. материалов 5 конференции «Григорьевские чтения». Москва : АСМ, 2003. С. 67–81.
Кравцов Г.О., Гречко С.М., Нікітченко В.В. Когнітивна алгебраїчна система. Електронне моделювання. 2022. Т. 44. № 3. С. 14–30.
Лосев А.Ф. Античная философия истории. Москва : Наука, 1977. 208 с.
Сидихменов В.Я. Китай: страницы прошлого. Москва : Главная редакция восточной литературы издательства «Наука», 1987. 448 с.
Эсхил. Софокл. Еврипид. Трагедии / Пер. Д.С. Мережковского ; вступ. ст. и примеч. А.В. Успенской. Москва : Ломоносовъ, 2009. 474 с.
Яншина Э.М. Формирование и развитие древнекитайской мифологии. Москва : Главная редакция восточной литературы издательства «Наука», 1984. 248 с.
Ясперс К. Смысл и назначение истории. Москва : Политиздат, 1991. 527 с.
Przychodzen J. Discourses of Postmodernism. Multilingual bibliography. URL: https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=ede0c72a51a88afe96a1d137c1235cb23bb34b8d (дата звернення: 22.11.2022).