ХУДОЖНЯ РЕПРЕЗЕНТАЦІЯ ЖІНОЧОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ В КИТАЙСЬКОМУ ПОСТФЕМІНІСТИЧНОМУ РОМАНІ

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  В.С. Шаф

  Н.С. Ісаєва

Анотація

Стаття присвячена аналізу постфеміністичної концепції ґендерної ідентичності героїні роману Вей Хуей «Дівчисько із Шанхаю» та визначенню способів її художнього вираження. Роман є китайським варіантом літератури чикліт, в якому відображене життя сучасної емансипованої жінки в мегаполісі. Ґендерна ідентичність героїні на ім’я Коко вирізняється плинністю, мінливістю й багатоаспектністю. У статті розглядаються такі складові частини ґендерної ідентичності: статева, статеворольова, сексуальна, психічна, соціокультурна. Визначено, що Коко усвідомлює себе жінкою, її зовнішність і поведінка відображають стереотипи, створені глянцевими журналами та рекламою. У статті значна увага приділяється аналізу тілесних практик (розкута поведінка, любовні стосунки), які в романі визначають «сутність жіночості». Сексуальна поведінка героїні стала предметом жорсткої критики в Китаї й об’єктом зацікавлення на Заході. У статті вона розглядається як важлива складова частина любовних (не лише геретосексуальних) стосунків та самовизначення жінки. У структурі ґендерної ідентичності героїні неабияке значення має вибір статеворольової поведінки. У романі пропонується широкий каталог нетривіальних ґендерних ролей, які є результатом наповнення традиційної форми феміноцентричним змістом. У статті аналізуються механізми переосмислення традиційних ролей, їхня карнавалізація та втілення героїнею. Соціокультурний складник ідентичності Коко відкриває маскулінно-фемінінний і східно-західний бінаризм її свідомості. У статті аналізується мотивація героїні до творчості як наслідок вираження маскулінних (прагнення успіху) та фемінінних (самоаналіз, пошук сенсу життя) рис характеру. Натомість у творчому процесі вона виявляє фемінінний спосіб художнього мислення, пов’язаний із сублімацією материнства (роман = дитина), автобіографізмом, накладанням тексту на власне життя, двійництвом (авторка = героїня), а також використанням жіночих прийомів «письма крізь тіло». У статті досліджується вплив західної та східної (китайської) культур на формування жіночої ідентичної Коко. Домінувальна китайська складова є відлунням традиції, яка обмежує самовираження героїні, натомість західна складова має симультативну природу, однак пропонує героїні відчуття особистісної свободи.

Як цитувати

Шаф, В., & Ісаєва, Н. (2024). ХУДОЖНЯ РЕПРЕЗЕНТАЦІЯ ЖІНОЧОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ В КИТАЙСЬКОМУ ПОСТФЕМІНІСТИЧНОМУ РОМАНІ. Китаєзнавчі дослідження, (3), 45-60. https://doi.org/10.51198/chinesest2024.03.045
Переглядів статті: 4 | Завантажень PDF: 3

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова

китайська література, Вей Хуей, ґендерна ідентичність, чикліт, постфемінізм

Посилання
Алексєєва Г.В. Маскулінність/фемінінність як чинник особистісної самоідентифікації у юнацькому віці. Український соціум. 2005. № 2–3 (7–8), C. 9–19.
Боровцова М.С. Ґендерна ідентичність особистості: теоретичний аналіз. Вісник Одеського національного університету. Психологія. 2011. Т. 16, Вип. 17. С. 19–29.
Вулф В. Власний простір. Київ: Альтернативи, 1999.
Гапон Н.П. Ґендер у гуманітарному дискурсі: філософсько-психологічний аналіз. Львів : Літопис, 2002.
Зборовська Н.В. Психоаналіз і літературознавство : навчальний посібник. Київ : Академвидав, 2003.
Карпенко К.І. Жіноча ідентичність у контексті ставлення до тілесності. Мистецтво лікування. 2013. № 5. С. 59–63.
Клюйкова-Цобенко В.О. Дослідження ґендерної самоідентифікації на основі образів слов’янської міфології. Проблеми загальної та педагогічної психології. 2010. Т. ХІІ, ч. 3. С. 200–207.
Морозова-Ларіна О. Соціокультурні детермінанти формування ґендерної ідентичності. Наукові записки Ніжинського державного університету. Серія «Психолого-педагогічні науки». 2011. № 3. С. 55–59.
Словник ґендерних термінів / Укладач З.В. Шевченко. Черкаси : вид. «Чабаненко Ю.», 2016.
Циганкова З.М. Мовні особливості романів жанру «Чикліт». Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія «Філологія». 2017. № 27. T.2. С. 134–145.
Шаф О.В. Ґендерне літературознавство в Україні: теоретико-методологічні зауваги. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія «Філологія». Одеса, 2018. Вип. 37. Т. 1. С.83–86.
Шаф О.В. Ґендерно-психологічні аспекти української лірики ХХ століття. Київ : ВЦ «Просвіта». 2019.
Baudrillard J. Consumer Society: Myths and Structures. SAGE Publications, Limited, 2017.
Butler J. Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. N.-Y. : Routledge, 1990.
Chen E. Y.-I. Shanghai Baby as a Chinese Chick-Lit: Female Empowerment and Neoliberal Consumerist Agency. Asian Journal of Women’s Studies. 2009. Vol. 15 Issue 1. P. 54–93.
Cosslett T. Matrilineal narratives revisited. Feminism and Autobiography: Texts, Theories, Methods. London and New York : Routledge, Taylor & Francis Group. 2001. P. 141–153.
Ferriss S. Chick-lit: the New Woman’s Fiction. N. Y.-L. : Routledge, 2006.
Gill R. Postfeminist media culture: elements of a sensibility. European Journal of Cultural Studies. 2017, Vol. 20 (6). P. 606–626.
Goffman E. Gender displey. Studies in the Anthropology of Visual Communication. 1976. № 3. P. 69–77.
Koetse M. Shanghai Baby: Beyond China. A Chinese novel banished to the West. University of Amsterdam. 2012.
Liu В., Baer В.J. Packaging a Chinese “Beauty Writer”: Re-reading Shanghai Baby in a Web Context. Meta Journal des traducteurs. 2017. Vol. 62 No. 2. P. 415–434.
Redmond R. The Femme Fatale in “Postfeminist” Hard-Boiled Detective Fiction: Redundant or Re-inventing Herself? Massay University. 2014. URL: https://mro.massey.ac.nz/server/api/core/bitstreams/e557944e-6d69-483e-ad70-28ca729f1468/content (date of access: 22.07.2024).
Song J. Urban Educated Women as Marginalized Mainstream in China: Wei Hui’s Shanghai Baby and Mian Mian’s Candy. A Journal of Women Studies. 2016. Vol. 37, № 2. P. 109–137.
Stoller R. Sex and Gender: On the Development of Masculinity and Femininity. N. Y.: Science House. 1968.
Shen Sh. A Fine Line in Shanghai (letter to the editor). The New York Times. 2000. URL: https://www.nytimes.com/2000/05/18/opinion/l-a-fine-line-inshanghai-307181.html (date of access: 22.07.2024).
Weber I. Shanghai Baby: Negotiating Youth Self-Identity in Urban China. Social Identities. 2002. Vol. 8(2). P. 347–368.
Winch A. Brand Intimacy, Female Friendship and Digital Surveillance Networks. New Formations. 2015. Vol.84. P. 228–245.
陈晓明。 中国当代文学主潮。 北京:北京大学出版社,2009。598页。
桂思琪。 爱欲与身体。 北方文学。 2018。第15期。页33。
贺桂梅。 90年代的“女性文学”与女作家出版物。 北京语言大学新闻网。
2008-11-05. URL: https://news.blcu.edu.cn/info/1024/10320.htm (date of access: 22.07.2024).
李珂。 欲望、种族和双标:《上海宝贝》中的后殖民主义幽灵与性别政治。乌有之乡网刊。2024-03-26. URL: https://www.wyzxwk.com/Article/shushe/2024/03/489182.html (date of access: 22.07.2024).
廖静。 后现代语境下的身体写作 ––以卫慧《上海宝贝》为例。安徽广播电视大学学报。 2018。第3期。页 113-116。
石少华。 论“美女作家”的个人化写作––以卫慧的《上海宝贝》为例。 文艺生活(文海艺苑)。 2018。第 5期。页 11。
孙挂荣。 消费时代的中国女性主义。北京:中国社会科学出版社。2010。
304页。
卫慧。上海宝贝。 努努书坊。2012-03-12. URL: https://www.kanunu8.com/book3/7000/ (date of access: 22.07.2024).
袁捷。 多元喧嚣的全球化上海滩––论《上海宝贝》的时代感.。文艺生活(文海艺苑)。 2015。第 9期。页 23。