МІФОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ЖАНРУ БОЦЗИ В ЗБІРЦІ ЮАНЬ МЕЯ «НОВІ [ЗАПИСИ] ЦИ СЕ (СИНЬ ЦИ СЕ), АБО ПРО ЩО НЕ ГОВОРИВ КОНФУЦІЙ (ЦЗИ БУ ЮЙ)»

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  І. К. Цюп’як

Анотація

У статті розглядаються міфологічні засади і принципи своєрідного жанру боцзи, який знайшов своє втілення у збірці-колекції одного з найвідоміших письменників китайської літератури доби Цин – Юань Мея, відомої під назвою «Про що не говорив Конфуцій», яка має також ще й іншу назву «Нові[записи ] Ци Се ( Синь Ци Се), або Про що не говорив Конфуцій (Цзи бу юй )». Визначається поняття «міф» у світовій літературі та з’ясовуються його характерологічні ознаки у китайській літературі Виявляються прикметні рису міфу у китайській літературі. Аналізується міфологічне підґрунтя творчості Юань Мея. Здійснюється поділ та групування елементів народних вірувань, забобонів, авторської фантазії, фантастичних та казкових складників, наявних в малій прозі письменника, які мають міфологічну основу і тональність та є знаковими у його колекції. Досліджується зв’язок новел та нотаток збірки «Про що не говорив Конфуцій» Юань Мея з китайською міфологією. Визначається структура та композиція міфологічного твору. Звертається увага на виявленні своєрідної галереї надприродних істот та з’ясовується їх роль у «Нових [записах] Ци Се (Синь Ци Се), або Про що не говорив Конфуцій(Цзи бу юй)». Аналізуються традиційні міфологічні опозиції: реальне-надприродне, живий-мертвий, земля-небо, людина-дух, війна-мир, чоловіче-жіноче, батьки-діти, сакральне-профанне, захід-схід, праве-ліве, охорона-полювання, розбещеність-моральність, добро-зло, страх-сміливість, релігія-політика. З’ясовується призначення корпусу ритуалів і тотемів та виявляються класифікатори «конкретного» і «абстрактного» у оповідках Юань Мея. Вводиться етнографічне поняття «фратрія» для аналізу деяких новел збірки-колекції. Звертається увага на символіку кольору, форми та звуку у міфологічних новелах. З’ясовуються художні особливості творення авторської образної системи, мотивів, сюжетної лінії, художньої деталі та тропотворчої системи, вибудуваних на міфологічних засадах. Проводиться зіставлення міфологічного світобачення Юань Мея з творчими методами китайських письменників ХVІІІ століття (Пу Сунлін і Цзи Юнь). Виокремлюються індивідуальні стильові ознаки малої прози автора. Визначається зв’язок зі світовою народною сміховою культурою середньовіччя. Досліджується функціональне призначення і роль міфу у створенні збірки « Про що мовчав Конфуцій» Юань Мея.

Як цитувати

Цюп’як, І. К. (2021). МІФОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ЖАНРУ БОЦЗИ В ЗБІРЦІ ЮАНЬ МЕЯ «НОВІ [ЗАПИСИ] ЦИ СЕ (СИНЬ ЦИ СЕ), АБО ПРО ЩО НЕ ГОВОРИВ КОНФУЦІЙ (ЦЗИ БУ ЮЙ)». Китаєзнавчі дослідження, (2), 148-161. https://doi.org/10.51198/chinesest2021.02.124
Переглядів статті: 70 | Завантажень PDF: 44

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова

міф, міфологічні засади, новела, збірка, надприродне, вірування, божества, духи, герой, опозиція життя-смерть

Посилання
Юань Кэ. Мифы древнего Китая. Москва: Главная редакция восточной литературы издательства «Наука», 1987..327 с.
Гром’як Р., Ковалів Ю. та ін. Літературознавчий словник-довідник. Київ: ВЦ № Академія», 1997. 752 с.
Фишман О.Л. Три китайских новеллиста XVII- XVIII вв. Пу Сунлин, Цзи Юнь, Юань Мэй. Москва: Главная редакция восточной литературы «Наука», 1980. 430 с.
Фишман О.Л. Предисловие.Мэй Юань. Новые [записи ] Ци Се (Синь Ци Се), или О чем не говорил Конфуций (Цзы бу юй). Москва: Главная редакция восточной литературы издательства «Наука», 1977. 106 с.
Юрченко О.М. Художній світ Юань Мея. Збірник матеріалів VIII Міжнародної науково-практичної конференції «Україна – Китай: діалог культур» та Міжнародної науково-практичної конференції «Сучасні тенденції сходознавства» (19 квітня 2018 р., м. Полтава - Старобільськ) / за заг. ред. Н.В. Федічевої. Вип. 1. Старобільськ: Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка, 2018. 337 с.
Родин И.О. Предисловие. Мифы древнего Китая/ Ежов В.В. Москва: ООО «Издательство Астрель», ООО «Издательство АСТ», 2004. 496 с.
Мей Юань. Новые [записи] Ци Се (Цинь Ци Се), или О чем не говорил Конфуций (Цзы бу юй). Москва: Главная редакция восточной литературы издательства «Наука», 1977. С. 107-403.
Каюа Р. Людина та сакральне. Київ: «Ваклер», 2003. 256 с.
Словник античної міфології/Уклад. Козовик І.Я., Пономарів О.Д. Київ: Наукова думка, 1989. 240 с.
Ліврага Х.А. Плисти проти течії. Філософські роздуми. Т.2. Київ: Новий Акрополь, 2018. 360 с.
Абрамович С.Д., Чікарькова М.Ю. Світова та українська культура. Львів: Світ, 2004. 344 с.
Бахтин М.М. Творчество Франсуа Рабле и народная культура средневековья и Ренессанса. Москва: Художественная литература, 1990. 543 с.
Федоренко Н.Т. Цюй Юань: истоки и проблемы творчества. Москва: Главная редакция восточной литературы издательства «Наука», 1986.156 с.
Леві-Строс К. Первісне мислення. Київ : Український Центр духовної культури, 2000. 324 с.
Лосев А.В. Философия. Мифология. Культура. Москва: Политиздат, 1991. 525 с.