НАЦІОНАЛІЗМ У СУЧАСНОМУ КИТАЇ: ВІД КІНЦЯ XIX СТОЛІТТЯ ДО ПОЧАТКУ XXI СТОЛІТТЯ

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  Цзє Лі

Анотація

У цій статті автор вказує на два види націоналізму, які глибоко вкоренилися в історії сучасного Китаю: перший – позитивний, або конструктивний, а другий – негативний, або деструктивний. У дослідженні простежується походження сучасного китайського націоналізму починаючи від наслідків опіумних війн 1840-х років, коли Китай перебував під владою династії Цін (1644–1911), до його нещодавнього розвитку на початку XX століття. Попри те, що позитивні націоналістичні настрої об’єднали китайський народ для опору іноземному вторгненню з кінця XIX століття і опору репресіям комуністичного правління в 1976 і 1989 роках, відповідно, з кінця 1990-х років націоналізм у Китаї експлуатується і використовується для маніпуляцій Комуністичною партією Китаю, щоб відвернути увагу людей від внутрішніх проблем Китаю, досягти політичних цілей партії і легітимізувати її авторитарне і репресивне правління в Китаї. Кульмінацією такого агресивного і нестримного націоналізму стали численні насильницькі антияпонські демонстрації та протести по всій країні на початку 2000-х років. Ці антияпонські настрої не обмежилися лише політичним, ідеологічним та територіальним рівнями, також вони проникли у сферу розваг, спорту та освіти. У порівнянні з антияпонськими настроями під час Другої світової війни в Китаї, які об’єднали націю і надихнули всі верстви китайського населення вистояти і дати відсіч японським загарбникам, ненависть до Японії на початку XX століття мала мало спільного зі справжнім патріотизмом. Навпаки, ворожнеча, розпалена китайським комуністичним режимом, призвела до хаосу, насильства, соціальних скандалів і навіть до хуліганських і фашистських проявів. Автор доходить висновку, що крах комунізму в Радянському Союзі та Східній Європі змусив китайських комуністичних лідерів переосмислити, модифікувати комуністичну ідеологію, доповнивши її більш націоналістичними елементами, щоб зробити її більш переконливим і ефективним засобом захисту легітимності однопартійної держави. Однак слід зазначити, що марнославний і фанатичний націоналізм не міг бути використаний жодною політичною правлячою партією, оскільки такий вид націоналізму не мав би жодної цінності для політичної легітимності. Отже, негативний націоналізм – це палиця з двома кінцями, а позитивний – ні. Китайський комуністичний режим у майбутньому може опинитися під тінню негативного націоналізму і керуватися ним, що може завести країну в дуже небезпечну ситуацію глухого кута. Іншими словами, партія просто стріляє собі в ногу.

Як цитувати

Лі, Ц. (2023). НАЦІОНАЛІЗМ У СУЧАСНОМУ КИТАЇ: ВІД КІНЦЯ XIX СТОЛІТТЯ ДО ПОЧАТКУ XXI СТОЛІТТЯ. Китаєзнавчі дослідження, (2), 5-18. https://doi.org/10.51198/chinesest2023.02.005
Переглядів статті: 190 | Завантажень PDF: 90

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова

патріотизм, націоналізм, антияпонська демонстрація, Комуністична партія Китаю, інцидент на Тяньаньмень, Ден Сяопін, китайсько-японські конфлікти

Посилання
An Qi (2002), Zhongguo minzu zhanqilai liao? – Zhengzhi zhuanxingqi de minzu zhuyi suyuan [Did the Chinese People Stand Up? – The Origin of Nationalism in the Political Transformation Period], Xiafei’er chuban youxian gongsi, Hong Kong.
Fang Ning, Wang Bingquan, and Ma Lijun (2002), Chengzhang de Zhongguo: Dangdai Zhongguo qingnian de guojia minzu yishi yanjiu [The Grown-up China: the Study of National Consciousness of Contemporary Chinese Youth], Renmin chubanshe, Beijing.
Han Gang (2005), Shishi tanyou [The Exploration of Historical Stories], Shanghai cishu chubanshe, Shanghai.
Xiao Jiansheng (2009), Zhongguo wenming de fansi [Chinese Civilization Revisited], Xinshiji chubanshe, Hong Kong.
Xu Zhiyuan (2005), Aiguo wuzui: xinyidairen de zhongguo yishi [Patriotism is Innocent: the Identity of Being Chinese among the New Generation], Tom (Cup Magazine) Publishing Ltd., Hong Kong.
Zheng Yongnian (1998), Zhongguo minzu zhuyi de fuxing: Minzu guojia xianghe chuqu? [The Revival of Chinese Nationalism: Where Does the Nation-State Go?], Sanlian shudian youxian gongsi, Hong Kong. English sources
Baogang He and Yingjie Guo. (2000), Nationalism, National Identity and Democratization in China, Aldershot; Brookfield USA: Ashgate.
Byron J and Robert Pack. (1992), The Claws of the Dragon: Kang Sheng, the Evil Genius behind Mao and His Legacy of Terror in People’s China, New York: Simon & Schuster.
Gries P. (2004), China’s New Nationalism: Pride, Politics, and Diplomacy, Berkeley: University of California Press.
Hughes C. (2006), Chinese Nationalism in the Global Era, New York: Routledge.
Hutchings G. (2001), Modern China: A Guide to a Century of Change, Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
Phillips R. (1996), Society, State, and Nation in Twentieth-Century Europe, Upper Saddle River, N.J.: Prentice Hall.
Shirk S. (2007), China: Fragile Superpower, New York: Oxford University Press.
Wu Xu. (2007), Chinese Cyber Nationalism: Evolution, Characteristics, and Implications, Lanham: Lexington Books.