ФІЛОСОФІЯ АМЕРИКАНСЬКОГО ПРАГМАТИЗМУ, КОНФУЦІАНСТВО ТА КИТАЙСЬКА МОДЕРНІЗАЦІЯ

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

  В. О. Кіктенко

Анотація

У статті досліджуються особливості китайського варіанта прагматизму як філософії та ідеології сучасного розвитку КНР, а також ідейні зв’язки китайської філософії й американського прагматизму. Відзначено, що між конфуціанством та американським прагматизмом немає культурного зв’язку, але шляхом порівняльних досліджень знаходимо між ними багато спільного. Задовго до появи американського прагматизму в класичній китайській філософії були сформульовані деякі ідеї, які мають прагматичний характер. Найважливішим збігом традиційної китайської філософії та американського прагматизму є гуманізм, але той, що розуміється не через визначення людини як найвищої цінності світобудови та принципову відмінність сутності людини від природи, а як твердження того, що філософія визначається саме людським життям і спрямована на його удосконалення. Китайська філософія використовує інклюзивну відкритість, що дуже нагадує принциповий плюралізм прагматизму. У конфуціанстві та американському прагматизмі зроблено акцент на вплив суспільства, важливість соціалізації та дії в будь-якому конкретному громадському контексті, але концепція демократії Дьюї не збігається із сімейними цінностями конфуціанства. Проте погляди Дьюї на демократію та науку дозволили видатним китайським інтелектуалам ХХ століття (Ху Ши, Фен Юлань, Тао Сінчжі, Цзян Менлінь, Го Бінвень) критично підійти до конфуціанської філософії й традиційних цінностей. Сьогодні в КНР економічний прагматизм став домінуючим напрямком думки, який визначає соціально-економічний розвиток та зовнішню політику країни.

Як цитувати

Кіктенко, В. О. (2021). ФІЛОСОФІЯ АМЕРИКАНСЬКОГО ПРАГМАТИЗМУ, КОНФУЦІАНСТВО ТА КИТАЙСЬКА МОДЕРНІЗАЦІЯ. Китаєзнавчі дослідження, (1-2), 18-29. вилучено із https://chinese-studies.com.ua/index.php/journal/article/view/145
Переглядів статті: 327 | Завантажень PDF: 101

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ключові слова

емпіризм, конфуціанство, модернізація, наука, прагматизм, раціоналізм, традиція

Посилання
Непомнин О. Е. История Китая: эпоха Цин. XVII – начало XX века. Москва, 2005.
Переломов Л. С. Конфуций. “Лунь юй”. Исслед., пер. с кит., коммент. Факсимильный тект “Лунь юя” с коммент. Чжу Си. Москва, 2000.
Berry T. Dewey’s Influence in China // John Dewey: His Thought and Influence, ed., John Blewett. New York, 1960.
Bunnin N., Yu Jiyuan. Dictionary of Western Philosophy: English-Chinese. Beijing: People’s Press, 2001.
Cao Q. Selling Culture: Ancient Chinese Conception of “The Other” in Legends // The Zen of International Relations: IR Theories from East to West / S. Chan, P. Mandaville and R. Bleiker (eds). Basingstoke, New York, 2001. https://doi.org/10.1057/9780230286429_10
Chan G. Chinese Perspectives on International Relations: A Framework of Analysis. London, 1999. https://doi.org/10.1057/9780230390201
Confucian ethics: A comparative study of self, autonomy, and community / Shun, K.-l., & Wong, D. B. (Eds.). New York, 2004.
De Bary W. T., Bloom I. Source of Chinese tradition (2nd ed.). New York, 1999.
Dewey J. Essays in Experimental Logic. Chicago, 1916. https://doi.org/10.1037/13833-000
Dewey J. The Quest for Certainty. New York, 1929.
Dewey J. Art as Experience. Carbondale, 1987.
Dewey J. Search for the Great Communit // Pragmatism and Classical American Philosophy / Еd. John J. Stuhr. New York, 2000.
Dewey J. The Need for a Recovery of Philosophy // Dewey J. The Middle Works, 1899–1924. Vol. 10. Carbondale, 2008.
Eisenstadt S. N. Comparative Civilizations and Multiple Modernities, Vol. II. Leiden, 2003.
Grieder J. B. Hu Shih and the Chinese renaissance; liberalism in the Chinese revolution, 1917–1937. Cambridge, 1970. https://doi.org/10.4159/harvard.9780674284043
Hall D. L., Ames R. T. Thinking through Confucius. Albany, 1987.
Hansen Ch. A Daoist Theory of Chinese Thought: A Philosophical Interpretation. New York, 1992.
Hsu C. Applying Confucian Ethics to International Relations // Ethics and International Affairs, 1991, № 5. https://doi.org/10.1111/j.1747-7093.1991.tb00228.x
Hu Shih. John Dewey in China // Philosophy and Culture – East and West / Еdited by Charles Am Moore. Honolulu, 1962.
Hu Shih. Collected Essays of Hu Shih. Hefei, 1996.
Hu Shih. Diaries While Studying Abroad. Changsha, 2000.
James W. The Present Dilemma in Philosophy // Pragmatism / Еd. Bruce Kuklick. Indianapolis, 1981.
James W. The Varieties of Religious Experience. New York, 1982.
James W. The Correspondence of William James, Vol. 8. Charlottesville, 2000.
James W. The Continuity of Experience // A Pluralistic Universe, in The Vision of James / Еd. Stephen Rowe. London, 2001.
MacFarquhar R. The politics of China: The eras of Mao and Deng (2nd ed.). New York, 1997.
Michael F., Taylor G. The Far East in the Modern World. New York, 1956. https://doi.org/10.1017/CBO9780511626098
Neville R. C. Ritual and Deference: Extending Chinese Philosophy in a Comparative Context / Ed. R. T. Ames. Albany, NY: State University of New York Press, 2008.
Ni Peimin. On Confucius. Belmont, 2002.
Sim M. Dewey and Confucius: On Moral Education // Journal of Chinese Philosophy, 2009, Vol. 36, № 1.https://doi.org/10.1111/j.1540-6253.2008.01506.x
Shih C. China’s Just World: The Morality of China’s Foreign Policy. Boulder, CO and London, 1993.
Shusterman R. Pragmatism and East-Asian Thought // Metaphilosophy, 2004, Vol. 35, № 1–2. https://doi.org/10.1111/j.1467-9973.2004.00304.x
Shusterman R. Philosophy in Global Dialogue: Between Pragmatism And Chinese Thought // Zbornı́k prı́spevkov z 3. slovenského filozofického kongresu konaného v Kongresovom centre SAV v Smoleniciach 7–9. novembra 2005. Bratislava, 2006.
Stephens D. J. Confucianism, Pragmatism, and Socially Beneficial Philosophy // Journal of Chinese Philosophy, 2009, Vol. 36, № 1. https://doi.org/10.1111/j.1540-6253.2008.01504.x
Wen Haiming. Confucian Pragmatism as the Art of Contextualizing Personal Experience and World. Lanham, MD, 2009.
胡適。介绍我自己的思想 // 胡適文選。上海,1930。
瞿秋白文选。四川,2010。
瞿秋白创建新文化的理论与实践及其现实意义
习近平:人民对美好生活的向往就是我们的奋斗目标 //人民网, 2012年11月15日。– http://cpc.people.com.cn/n/2012/1115/c349998-19590510.html
陶行知。陶行知全集。第2卷。 湖南, 1984年